Danielenmarjolein.reismee.nl

Rotorua en omgeving

Dag allemaal

We zitten inmiddels in Okere Falls, een plaatsje vlakbij Roterua, de grote plaats vanuit waar talloze excursies zijn te doen in de omgeving. Ons huisje heet Te Pohutukawa en ligt aan het Lake Rotoiti. Het is een fantastische plek! We hebben een grote, prachtige tuin die grenst aan het meer. Daarnaast hebben we de beschikking over 2 kayaks, een grote gasBBQ, een warmtepaal voor als het 's avonds afkoelt en een eigen cottage (deze wordt The Love Shack genoemd....) met eigen keuken en woonkamer. Kortom, alle luxe die we in Nepal niet hadden. Nu zullen sommigen van jullie wel denken ‘dat zal wel even wennen zijn', nou dus echt niet hehehe.......We voelen ons meteen thuis hier.

Vier dagen geleden hebben we 's ochtends onze auto opgehaald in Auckland en zijn we naar Okere Falls gereden. Maar niet voordat we een tussenstop in Matamata hadden gemaakt. Daar vlakbij ligt Hobbiton (voor degenen die de afgelopen jaren in een grot hebben geleefd....de plaats waar Frodo en zijn vrienden wonen). Het is de enige filmset uit The Lord of the Rings die bewaard is gebleven, althans een paar huisjes, zo begrepen we uit de brochure...Hierdoor is het een waar LOTR-Mekka geworden.

We kochten 2 tickets (die schandalig duur waren!) en werden met een bus naar Hobbiton gebracht. De rit duurde een half uur door het heuvelachtige landschap. De gids vertelde dat we geluk hadden, want Hobbiton wordt opnieuw opgebouwd vanwege de nieuwe film The Hobbit die in de maak is. Hierdoor is er nu veel meer te zien dan normaal gebruikelijk was. In Hobbiton aangekomen kregen we een anderhalf uur durende rondleiding. En het was geweldig....alsof je midden in de film en in Midden-Aarde terecht was gekomen. Allemaal heuveltjes en schattige hobbithuisjes. En natuurlijk partytree die dus echt bestaat (waar Bilbo zijn verjaardag vierde) En ook het meer bestaat echt. Er staan 39 hobbithuizen en voor de nieuwe film worden er 5 nieuwe gemaakt. Onze eerste excursie in Nieuw Zeeland was geslaagd!

Na Hobbiton zijn we naar Okere Falles gereden. De dag erop waren we erg moe en hebben we uitgeslapen. In de middag zijn we Rotorua gaan verkennen en hebben we boodschappen gedaan om vervolgens voor het eerst in 6 weken zelf te gaan koken.....

Twee dagen geleden zijn we 's ochtends naar Wai-O-Tapu Thermal Wonderland gegaan. Het is een en al vulkanisch gebied hier in de omgeving (er komt overal stoom uit de grond en het ruikt hier naar rotte eieren). Op verschillende plekken zijn hotsprings en vulkanische parken. Wai-O-Tapu is daar een van. Het bijzondere van dit park is dat er een geiser is, die elke dag precies om 10.15 uur ‘ontploft'. Daar moesten we dus bij zijn. Nu zul je je afvragen hoe het mogelijk is dat er precies om 10.15 uur, elke dag, water uit de grond spuit. Heel simpel, dat kan ook niet. Vandaar dat ze er een blok zeep in gooien om 10.15 uur, waardoor er water naar boven komt.....maar wel grappig om een keer mee te maken. Na de eruptie van de Lady Knox Geyser zoals deze wordt genoemd zijn we het park in gegaan. In een 3 km lange wandeling werd je langs allerlei borrelende, dampende en gekleurde slotjes, rivieren, meren, kraters en modderpools gestuurd. Het was absoluut prachtig om te zien en we hebben ons dan ook prima vermaakt.

's Middags hadden we nog tijd genoeg om nog een excursie te doen. We besloten om naar Rainbow Springs Wildpark te gaan, volgens de Lonely Planet een ‘must do for nature lovers'. En nature lovers als we zijn moesten we daar dus heen. Alleen viel dit een beetje tegen (zeker omdat je voor alles hier Efteling-achtige prijzen betaald om binnen te komen. Het was een soort van mix tussen een botanische tuin en een kinderboerderij. Het enige spraakmakende van het park was dat ze er een rehabilitatiecentrum voor Kiwi's hebben (nee, niet het fruit, maar het beest natuurlijk). De Kiwi is de nationale trots hier omdat het beest alleen hier leeft. We hebben er 1 gezien maar veel stelt het niet voor. Het is een beetje de loser onder de dieren. Het is een vogel, maar heeft geen vleugels, ziet er lelijk uit en kan alleen een beetje waggelen.....vreemd ding. We hebben het park dan ook snel verlaten en zijn thuis lekker gaan BBQ-en.

De volgende dag zijn we 's ochtends naar Buried Village geweest. In 1887 is hier een grote vulkaanuitbarsting geweest die veel dorpen heeft verwoest. Een van die dorpen is een aantal jaar geleden uitgegraven en daar worden nu rondleidingen georganiseerd. Op zich een interessante rondleiding waarin we zagen hoe er vroeger geleefd werd en hoe onwijs krachtig de uitbarsting geweest moest zijn (het dorp was verdwenen onder een 2 meter hoge laag as). Ook was er een nature-trail die we zelf konden bewandelen. Een mooi tocht door een stuk bos en langs een 30-meter hoge waterval.

Na Buried Village zijn we naar Laka Tarawere gereden en hebben daar gepicknickt. Aan de overkant van het meer was een hot water beach (hotspring) maar omdat het erg rustig was, gingen er geen boten heen helaas. Daarom besloten we om maar wat te gaan rijden door het binnenland. Het was een mooi tocht langs allerlei heuvels met heel veel schapen en koeien. Uiteindelijk kwamen we per toeval uit bij Waikite Valley Thermal Pools uit. Het bleek dat daar de grootste natuurlijke warmwaterbron van Nieuw Zeeland was. We hebben de bron gezien. Uit de grond borrelt 50 liter water per seconde (98 graden heet). Via een kokende en stomende rivier komt het water in allerlei mooi aangelegde baden terecht....en laten we nou net onze zwemkleren mee hebben. Je kon ook een private pool afhuren voor 40 minuten, en dat hebben we natuurlijk gedaan. Achteraf was dat niet eens nodig want we bleken de enige gasten te zijn, dus we hadden alle baden voor ons zelf. Het was heerlijk! We hebben bijna 2 uur liggen badderen in baden van 36-46 graden.....super!

Vervolgens zijn we teruggereden naar Rotorua. Daar scheen een night market te zijn. Die was er ook maar stelde niet zoveel voor. Het waren wat eetkraampjes, maar omdat het vrij fris begon te worden besloten we maar om uit eten te gaan. De keuze viel op de hoog aangeschreven en culinaire Burger King. Na dit hoogstandje zijn we naar huis gereden en hebben we op bed lekker film gekeken.

Vandaag is een rustdag, lekker ontbeten in de zonnige tuin en een beetje relaxen. En dus ook tijd om de site up te daten.

We hopen dat jullie inmiddels niet zijn ingesneeuwd, want er bereiken ons allerlei horrorverhalen over de ijstijd waarin Nederland terecht is gekomen. Wij vermaken hier ons voorlopig nog prima...

Groetjes,

Daniel en Marjolein

PS 1: Klik hier voor de foto's

PS 2: Klik hier voor de video's

Juud

Jaaaa, ijstijd! Het duurt niet lang meer voordat al mijn vingers en tenen zijn geamputeerd wegens afsterving.

Zal ik naar jullie toekomen? Ziet er zo mooi uit!

x

sulawesi

Het eerste van zkc durfde vandaag niet naar Utrecht te rijden. Dat is ook gevaarlijker lijkt me dan toen jullie in een bus uit Jiri de bergen introkken.

moentje

hey ziet er weer onwijs top uit daar allemaal. Ja wat die ijstijd betreft is het hier koud!!!! en de ns weet het weer voor elkaar te krijgen dat het één grote puinhoop is op het spoor dit weekend!!! Krijg steeds meer de neiging om kerst in de zon te vieren.

Stuur maar veel van die prachtige zonovergoten foto's met bikini's en short's in de jacuzzi.

x

Gerda S

Ah, brings back so much memories... Zwavelbaden, die ga je nog veel tegenkomen! En die prachtige natuur, voor eeuwig in mijn geheugen gegrift. Frodotown heb ik overgeslagen, een tip is een paardrijdtocht in de buurt van Queenstown waar de veldslagen zijn opgenomen. Een aantal paarden figureerden in de film. (moesten daar trouwens 3 audities voor doen!) Geniet ervan met volle teugen! X Gerda

sebas

Hoihoi,
sorry tijdje niks laten horen, maar druk druk druk he ! Maar ik ben er weer hoor ! Alle foto's en video's gekeken, en respect is op zijn plaats. Prachtige plekken en mooie avonturen, ongelooflijk !! Maar wat is mooier, de Himalaya of de landschappen in NZ ? Ik kan niet kiezen in ieder geval. Jullie komen waarschijnlijk terug in de beste conditie die jullie ooit gehad hebben als je was geeindigd met de beklimmingen, haha ! Have fun !