Danielenmarjolein.reismee.nl

Video's + Dubai + Auckland

Dag allen

We zijn in Nieuw Zeeland, helemaal aan de andere kant van de aarde....wat een eind vliegen...

Van Kathmandu zijn we naar Dubai gevlogen, waar we een dag verbleven. Wat een verschil....geen hobbelige wegen, geen gammele auto's, geen getoeter, maar wel 7-baans wegen, luxe taxi's en torenhoge wolkenkrabbers.

Vanaf het vliegveld hebben we de taxi naar ons hotel genomen, en wat voor een hotel. We hadden een luxe kamer, of appartement beter gezegd. We hadden een eigen keuken, woonkamer met tafel, banken en flatscreen. En ons bed was het grootste bed waarin we ooit geslapen hebben. Het was laat, dus we bestelden lekker decadent wat roomservice en daarna zijn we heerlijk gaan slapen.

De volgende ochtend hebben we een taxi naar de Dubai Creek genomen. Dit is het oude Dubai waar de schepen binnenkomen. We zijn met een taxiboot naar de overkant gevaren. Daar bezochten we een markt waar vooral zijde en souvenirs verkocht werden. Het was erg warm dus we besloten de koelte op te zoeken in de met airco verkoelde Dubai Mall. We weten het niet zeker, maar we dachten het grootste winkelcentrum ter wereld. Het staat onder de Burj Dubai, met ruim 800 meter het hoogste gebouw ter wereld (klik hier voor de video). Zo sta je na 3 weken zwoegen voor de hoogste berg ter wereld en zo voor het hoogste gebouw...wat een verschil.

De hele Everst-trek in Nepal deden we natuurlijk met een reden. De reden was uiteraard niet het avontuur en de prachtige omgeving. Nee, we hebben 25 dagen door de Himalaya gelopen om te trainen voor de Dubai Mall....anders is overleven daar onmogelijk! Wat een ding...GROOT, niet normaal meer. We hebben in Hong Kong. Kuala Lumpur en Bangkok al heel wat grote winkelcentra gezien...maar deze is toch echt wat anders. Beeld je eens 300 IKEA's in, dan heb je ongeveer de grote van de Dubai Mall. Zo is er binnen het grootste aquarium ter wereld, een grote schaatsbaan, een Underwater Zoo een pretpark en veel...heel veel winkels. Elk merk heeft er minimaal 1 winkel. Er zijn verhalen over toeristen die dit gevaarte bezocht hebben waarvan nog steeds elk spoor ontbreekt. Het informatieboek met alle winkels en plattegrond paste nauwelijks in onze rugzak. Het zal jullie dan ook niets verbazen dat we hier de rest van de dag en avond (sluitingstijd is 0.00 uur) hebben doorgebracht (quote Marjolein: ‘mocht het ooit uit gaan en je nieuwe vriendin is een beetje verdrietig, dan moet je haar hier mee naar toe nemen...'). We hebben heerlijk bijgegeten en wat nieuwe kleren gekocht. En natuurlijk hebben we uitgebreid naar de Burj Dubai gekeken. Voor dit immense bouwwerk is een grote vijver aangelegd maar daarin dansende fonteinen. Elk half uur wordt er op muziek en licht een indrukwekkend fonteinnconcert gegeven (klik hier voor de video, vergeethet geluid niet aan te zetten...). Vooral 's avonds is het een waar spektakel.

De volgende dag was het dan zo ver, we gaan naar Midden-Aarde. Om daar te komen moet er eerst heeeeel lang gevlogen worden. Van Dubai was het 13 uur vliegen naar Melbourne en vervolgens na een tussenstop van 2 uur nog eens 3.5 uur vliegen naar Auckland. Hier kwamen we gistermiddag dan ook uitgeput aan in ons appartement. Na een warme douche zijn we kort even de stad in gegaan en hebben we in de supermarkt wat avondeten gehaald. Wat opviel is dat het centrum van Auckland veel kleiner is dan verwacht. Alles is op loopafstand en er is eigenlijk maar 1 echte winkelstraat. Wat nog meer opviel waren de Chinezen. Het is dat we zeker weten dat we in Auckland zijn anders hadden we gedacht dat we in een willekeurige Chinese stad waren aangekomen. Het straatbeeld wordt hier gedomineerd door Chinezen en de vele Chinese winkels, restaurants en supermarkten...erg vreemd allemaal.

Vandaag vielen we met onze neus in de boter. Heel Auckland en omgeving was naar het centrum gekomen voor de Santa Parada, het startschot voor Kerstmis. Veel met Kerst had het overigens niet te maken. Eerst was er een optocht van alle sport, hobby, brei, dans , orkest- en knutselverenigingen die al hun kunsten aan het publiek vertoonden. Deze werd gevolgd door een soort van carnavalsoptocht met allerlei verkleedde figuren en praalwagens (o.a. clowns, Bob de Bouwer, Darth Vader, Batman & Robin, Picachu en vele anderen). Overigens is het wel te merken dat iedereen al in de ban van Kerst is. Er hangt in het centrum al een grote Kerstman, overal in er Christmas Sale, de Starbucks heeft speciale Kerstkoffie en er staan al Kerstbomen. Wel vreemd gezicht wanneer iedereen in 25 graden in korte broek en zonnebril loopt.....

Morgen verlaten we Auckland. We halen 's ochtends onze auto op en rijden dan eerst naar Matamata. Daar willen we Hobbiton bezoeken. Dit is het dorp waar Frodo en zijn medehobbits wonen (een deel van The Shire/de Gouw). Dit is de enige plek in heel Nieuw Zeeland waar nog iets van de filmset van de LOTR-trilogie te zien is. Voor de rest is alles afgebroken. Deze filmset staat op privégrond van een schapenboer. Hij wilde Peter Jackson wel toestemming geven om op zijn terrein te filmen. Daar stond dan tegenover dat hij paar hobbithuizen moest laten staan zodat de boer dan exclusieve rondleidingen kon organiseren. Daar loopt hij nu dus mee binnen omdat Matamata nu een soort Lord Of The Rings-Mekka is geworden

Vervolgens rijden we naar Te Pohutukawa vlakbij Rotorua. Daar verblijven we dan 6 nachten om de vulkanische omgeving te verkennen. Maar eerst maar eens kijken of we Auckland uitkomen....

Groetjes

Daniel en Marjolein.

PS 1: Inmiddels is het gelukt om wat video's van de Kala Pattar up te loaden. Klik hier voor Daniel die de top bereikt en klik hier voor Marjolein op de top.

PS 2: Klik hier voor de foto's van Dubai en Auckand

PS 3: Op 1 of andere manier lukt het niet om de video's op de site te zetten...daarom een link naar youtube