Danielenmarjolein.reismee.nl

Namche Bazaar - Dingboche

Namaste!

Er was eens een schuur op 4410m hoogte midden in de Himalaya. Rondom die schuur staan de hoogste bergen ter wereld. Hij staat midden in een woestijn van zand en rotsen en wordt omgeven door yaks. De dichtstbijzijnde weg is op 10 dagen loopafstand en het vliegveld is minimaal 4 dagen lopen. In die schuur staat een computer waarop je kan internetten....Het zou een mooi begin van een sprookje kunnen zijn, maar dit is de werkelijkheid.

Gister zijn we aangekomen in Dingboche. En dorpje op 4410m waar tot onze grote verbijstering dus internet aanwezig is. Het is hier prachtig. Waar we ook kijken, zien we hoge besneeuwde toppen. Hier verblijven we 2 nachten. Vandaag moeten we acclimatiseren. We mogen niet te hard stijgen (wat wil zeggen slapen) ivm. risico op hoogteziekte.
Vier dagen geleden zijn we vertrokken uit Namche Bazaar. Dat is 1 dag later dan gepland. De nacht voordat we zouden vertrekken liep Marjolein tegen een heftige vorm van acute voedselvergiftiging aan. Het gevolg laat zich niet moeilijk raden. Gelukkig deed de door ons meegenomen antibiotica wat het moest doen en na 14 uur slapen was Marjolein weer helemaal de oude.

De afgelopen 4 dagen zijn we steeds hoger geklommen, steeds dieper de Hymalaya in. En....we hebben de Mount Everest al gezien! We lopen hem nu te gemoed. Het landschap veranderd snel. Bloemen en bananenbomen maken plaats voor kleine struikjes, zand en rotsen. Yaks vervangen de ezels en we worden omsingeld door de hoogste toppen ter wereld. Met name de Ama Dablam (6800m) is prachtig om te zien. Eigenlijk is de Everst niet eens zo heel mooi. Hij wordt hier beschreven als een ‘fat man between beautifull ladies'.
Vandaag hebben we een acclimatisatiewandeling gemaakt naar een top hier vlakbij onze lodge. Het was een korte, maar zware wandeling. Voor het eerst zijn we de 5000m-grens gepasseerd. De top zou op ongeveer 5100 meter moeten liggen. Vlak voor de top zijn we teruggekeerd ivm naderende bewolking. Achteraf een goede keuze want toen we terug in onze lodge kwamen, waren alle bergen in de wolken verdwenen. Het uitzicht dat we hadden was al geweldig. We keken uit op een wereld van ijs en sneeuw. Veel gletsjers dus. Ook hebben we in de verte de Makulu gezien. Ik geloof met ongeveer 8500m de op twee na hoogste berg ter wereld

Morgen gaan we naar Lobuche (4910m). Na een korte nacht is het dan eindelijk zover...Summit Day! Dan gaan we een toppoging wagen naar de Kala Pattar (5545m). Als het goed is hebben we dan een panoramisch uitzicht op al het moois hier in de omgeving.
Of we nog een verdwaalde schuur met internet tegenkomen durven we niet meer te zeggen. We gaan er niet van uit. Onze trekking duurt nog 9 dagen voordat we weer in de drukke bewoonde wereld terugkeren. Tot die tijd vermaken we ons prima.

Groetjes,
Daniel en Marjolein

Oom Jaap en Tante Bet

Hoi Marjolein en Daniel,
Wat een geweldige ervaring, wat een indrukken, prachtige foto's
Hier stormt het enorm.
Marjolein ben je wel weer opgeknapt!!!
lieve groeten oom Jaap en Tante Bet

sebas

Leuk hoor ! Mooie foto's ! Had jij gekookt Daan ?? Niet meer doen he ? Wat zullen jullie een bereconditie hebben opgedaan de afgelopen tijd, respect ! Veel succes met de tocht !

Anne

Dit klikt echt heel erg gaaf!!! Verdwaal niet maar geniet volop!

xx Anne

moentje

Hoi,

Wat ziet het er onwijs mooi uit daar zeg. Is toch een iets mooier uitzicht dan 5 hoog van de perim:). Inmiddels hebben we hier windkracht 9 en regen dus ben ik blij met de mooie foto's en verhalen die jullie maken en schrijven. Dat helpt mij zeker de herfst door. Heel veel plezier verder met jullie avontuur en mochten jullie onverwachts ergens in een boom of iets dergelijks internet vinden stuur dan weer snel een berichtje met foto's om even te genieten van al het moois wat jullie meemaken.

x

Manja

Wow! Dat klinkt heel erg mooi! Geniet ervan!! XX

Reinier

Wat een fantastische verhalen jongens! Klinkt erg spannend en supermooi! Gelukkig gaat het weer beter met Marjolein. Vandaag zullen jullie wellicht jullie hoogste punt bereiken, wat een ervaring! Hebben jullie last van de ijle lucht of is het nog goed vol te houden? Zoals Sebas al zei, jullie zullen wel een bereconditie hebben!

Gisteren was de intocht van Sinterklaas! Is de goedheiligman daar ook aangekomen? Niet vergeten je schoen te zetten he! ;-)

Even de ontwikkeling hier in NL en het Zaanse:
Afgelopen zaterdag (13.11) is de zaalcompetitie van start gegaan. Wij hebben met 12-10 gewonnen van SSS, dus in ieder geval gestart met de volle winst. Het 2e heeft helaas met 12-15 verloren van Fortuna 4.
Ajax liep weer te kloten en verloor van AZ. Twente ook verloren, dus PSV staat nu 1e (33 p, Twente 31p en Ajax 27p).

En wij hebben ook nog een nieuwtje te vertellen, als alles goed gaat (en daar gaan we vanuit) worden wij op 24 juni 2011 papa en mama!! 'Het' is nu 8 weken en we hebben vorige week het kindje (1,3 cm) gezien en het hartje horen kloppen, fantastisch!!

Heel veel plezier en succes nog met jullie beklimmingen! Wij zijn benieuwd naar de volgende verhalen!

Groetjes,

Susan & Reinier